16.5.2011

NÄYTTELY-UUTISIA

Eilen ajelimme porukalla neljän koiran voimin Raumalle näyttelyyn ja ihan kivasti meni meidän Hottiksella, joka oli PN3 kera varasertin ja Suskin & Katan omistamalla Ridillä, joka oli PU3 ja sai sertin!
Juoksemista kehässä piisasi, kun esitin Hottiksen ja Ridin lisäksi myös Tytin, joka sai ERI:n, mutta jonka esiintymistä ei todellakaan pääse kovin kehuskelemaan. Vanhaa tuttua kengurumeininkiä oli kehässä mukana aimo annos! :D Tytti ja siskonsa Bella jäivät siis ilman sijoituksia tällä kertaa, arvostelut olivat kuitenkin ihan hyvät.
Hottiksen ihka ensimmäiseen näyttelysuoritukseen olen erittäin tyytyväinen, joskin treenin vähyydestä ja vallattomasta luonteesta johtuen liikkuminen oli melkoisen lennokasta. :D

Näin kehui liettualainen tuomari Jurate Butkiene Hottista:

Excellent temperament female of correct type.
Feminine overall expression.
Correct head. Well pigmented.

Excellent topline.
May have a little bit high tailset.
Excellent tail carriage.

Excellent angulated.
Nice Mover. Excellent coat.
Lovely presented.







7.5.2011

MÄTSÄRIPÄIVÄ



Vietimme tänään oikein ihanaa koiramaista päivää, tällä kertaa match show:n merkeissä! Kehässä kävivät treenaamassa pikku-Madde ja Hottis, sekä Ukko Empun kanssa junior handlereissa.
Hienosti sujui kaikilla, vaikkei Maddelle ja Ukolle sijoitusta tullutkaan, mutta Hottis ylsi punaisten pentujen kakkoseksi!
Ilmakin suosi, aurinkoa piisasi pilvettömältä taivaalta koko mätsärin ajan. Ja hiukan siitä Madden kanssa oli hyötyäkin, sillä pikkuneiti tuppasi ekalla kierroksella singahtelemaan remmissä leijan lailla sinne tänne, mutta hyytyi sitten helteessä ja liikkui oikein nätisti toisella kierroksella :D
Mukavaa oli, jälleen kerran!


1.5.2011

VAPPUNÄYTTELY



Leppoisa vappu takana, niin kuin myös tänään loistava pentunäyttelyreissu Hemmon (Roy da Pedra da Anixa) kanssa Lahdessa!
Pienellä jännityksellä lähdettiin aamulla matkaan, koska treenaaminen oli jäänyt ihan olemattomiin kaikkien "mukamas" kiireiden vuoksi. Juoksua oli harjoiteltu muutaman metrin verran ja seisomista jokusen kerran.


Kehässä kuitenkin totesin, että Hemmopa onkin melko luontainen esiintyjä, joten jännitys karisi saman tien. Muita portugeeseja ei ollutkaan ja ROPpentu-titteli lohkesi helposti.
Ryhmäkehässä pikkuherra hiukan jo vikuroi seisomisen kanssa, ts. muuttui melko spagetiksi :D Tuomari ei sen kuitenkaan antanut häiritä ja sijoitus oli lopulta RYP 2 !!
Aivan mahtava tulos näin ekalta reissulta! Jeeee!!!



Näin tuumasi tuomari Hannele Jokisilta:

Erinomainen, lupaava kokonaisuus.
Hyvä uroksen pää.
Sopusuhtaiset kulmaukset edestä ja takaa.
Hyvä luusto.
Oikean mallinen ja pituinen runko.
Reipas ja hyvä luonne.
Liikkuu hyvin.

25.4.2011

PÄÄSIÄISTOUHUJA

Aivan mielettömän ihanat ja aurinkoiset kelit suosivat meitä tänä pääsiäisenä!
Ja niistähän pääsimme nauttimaan vallankin portugeesimaisessa seurassa, ensin lankalauantaina Pääkaupunkiseudun Portugeesit-ryhmän puistotreffeillä ja tänään sunnuntaina mukavalla lenkillä Viikin kauniissa metsämaisemissa.
Tänään oli kylläkin tarkoituksena lähteä porukalla vähän mätsäriin näyttelytouhuja harjoittelemaan, mutta kiireisenä kun katsoin netistä, jäi epähuomiossa vuosiluku huomaamatta :D Joten oltiinkin vuoden päivät myöhässä varsinaisesta show:sta!
Eipä tuo kovin jäänyt harmittamaan, hyvässä seurassa saatiin lenkkeillä ja istahtaa sen jälkeen kaffelle ja jätskille!

Lauantain puistotreffeillä oli 12 koiraa ja meno oli sen mukainenkin :) Koirat nauttivat sydämensä kyllyydestä ja omistajatkin viihtyivät.
Koirille ihan erityisen nautinnon soi mahdollisuus mutakylpyihin parissa isossa ja erittäin mutaisessa vesilätäkössä. Meidän Hemmohan sen nerokkaana keksi ja muutama muu tuli saman tien perässä. Ja kyllähän se lätäkössä kelliminen varmaan kivasti viilensi kuumana kevätpäivänä! Hemmo ei tosin tyytynyt pelkästään makoilemaan, vaan otti kaukaa vauhtia ja liukui hurjaa mahaliukua, tai sukelsi pää edellä umpisukkeluksiin. Toinen hurjapää mutalammikossa oli pikku-Madde, joka otti myös kaiken ilon irti kuran roiskuttamisesta!
Kävelyreissuhan siitä meille kotiin tuli, kun koirat haisivat metrien päähän...hmm...suoraan sanottuna, p. askalle.


Kotimatka taittui pitkin Vantaa-joen vartta siinä samalla koirat kävivät heittämässä myös talviturkkinsa pois. Kaikki piskiset juoksivat suuna päänä veteen, heti kun irti pääsivät! Jopa Ukko, joka ei ennen ole kauheasti uimisesta välittänyt. Eli on ollut hyötyä talven aikana tehdyistä koirakylpylän uintireissuista.
Mukavaan päiväulkoiluun hurahti aikaa reilut 4 tuntia, kotiin tulon jälkeen koirien pesu ja föönaus ja sitten olikin suhteellisen väsynyttä jengiä pitkin lattioita ja sohvia. :D


9.4.2011

NÄYTTELYPÄIVÄ :)

Olipas oikein tosi mukava päivä tänään Spanieliliiton erikoisnäyttelyssä Lohjalla!
Seura oli mitä parasta ja meidän porukasta Tytti kävi esittäytymässä vielä ennen tulevaa suunniteltua mammalomaa, todella upealla tuloksella; PN 2 ja varasertti!
Sijoitus tietysti maistui makoisalta muutaman EH:n jälkeen, on tainnut tyttö muuttua edukseen aikuistuessaan. Liikkuminenkin sujui hiukan paremmin kuin ennen. Malttia riitti juosta kaikki jalat maassa, eikä kahdella tai kolmella jalalla pomppien, niin kuin ennen on ollut tapana :D

Tuomari Elena Ruskovaaran arvostelu:

Erinomainen tyyppi.
Hyvin neliömäinen, ryhdikäs ja hyväluustoinen kokonaisuus.
Erinomainen pään malli, aika vaaleat silmät, mutta hyvä ilme.
Tyypilliset kulmaukset. Hyvä runko.
Hyvät sivuliikkeet. Erinomainen olemus myös liikkeessä.
Esitetään hyvin.


Eli mammakin sai kehuja! Kyllä nyt kelpaa, meidän molempien :D




1.4.2011

TULOKSIA & SUUNNITELMIA

Todella odotettuja ja mukavia kuulumisia on saatu Ukon ja Tytin terveystilanteesta!
Tytin lonkat olivat täysin terveet, eli Kennelliiton virallinen lausunto oli A/A ja tänään saapui mailia Jenkeistä; Ukon JDCMcardio testin tulos oli oletettu normaali, eli Ukkeli ei kanna perimässään tuota varsin ikävää sydänsairautta.

Näillä tuloksilla pääsenkin sitten toteuttamaan pitkään haaveiltua seuraavaa pentuetta!
Juoksua odotellaan huhti-toukokuussa, eli toivottavasti kenneliimme syntyy sitten kesäpentuja yhdistelmästä Mimakon Caruso x Katajakonnun Clementina.



Yhdistelmä KoiraNetissä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutaulu.aspx?RekNoE=FI44327/09&ReknoI=FIN25346/06

9.3.2011

PENTUSUUNNITELMIA!

Kävimme tänään aamutuimaan eläinlääkärissä tutkimuksissa Tytin ja Ukon kanssa.
Molempien silmät olivat el.lääk. Axelsonin mielestä priimat ja Tytin lonkista lähti ihan hyvä alustava lausunto vahvistettavaksi Kennelliittoon.
Tämä varmistaa sen, että Tytin astutussuunnitelmat toteutuvat tänä keväänä ja odotettavissa olisi kesäpentuja!! :)
Urokseksi olen suunnitellut ensisijaisesti meidän omaa Ukko-kultaa, mutta jäimme vielä odottelemaan cardio-testin tulosta, joka sitten vahvistaa asian.

5.3.2011

IHANAT TULOKKAAT!

Meillä on ollut ilo ja onni viikon sisällä saada kaksi ihanaa tulokasta kennelvahvuuteen!
Viime lauantaina haettiin Anitan perheeseen sijoitusvauva, Tuhannen Tähden Ganttipala, joka uudessa kodissaan nimettiin Maddeksi.
Madde on sievä sirpukka, joka kuulemma muistuttaa kovasti kaunista äitiään, Pirkkoa (Tuhannen Tähden Hepsankeikka).
Sisua ja luonnetta pienestä tytöstä kuitenkin löytyy ihan riittävästi. Sen sain todeta, kun kävin pari päivää sitten pentusta moikkaamassa. :D


Viime viikot elin hyvin jännittyneenä siitäkin syystä, että odotin elämäni ensimmäistä pentua ulkomailta.
Pedra da Anixa-kennelistä Portugalista oli tulossa aivan upea urospentu, ystäväni Katariinan (Katajakonnun kennel) yhteistyöllä ja avustuksella.
Eilen aamulla kukonlaulun aikaan olimmekin Hki-Vantaan lentokentällä vastaano
ttamassa kahta karvaista pikkupoikaa, joista toinen sitten jatkoi matkaansa Katariinan mukana Tampereen suuntaan.

Tämä valloittava nuorimies jäi meille kotiin täydentämään Mimakon-tiimiä.



ROY DA PEDRA DA ANIXA aka HEMMO


(Black Dog da Pedra da Anixa
x Aquatass Ria Cem Com Esperanca)







Molempien naperoiden kanssa lähdetään pentunäyttelyihin kesän korvilla, heti kun ikä sallii!

22.2.2011

VIIME HETKEN ODOTTELUA




Tuhannen Tähden Ganttipala 7 vko
photo: Päivi Nevala






Näin mahottoman söpö pikkuinen meitä sitten ensi lauantaina odottaa Karvian Kantissa, matkalaukku pakattuna, valmiina uusiin jänniin maisemiin!
Anitan perhe Korsossa käy kuumaa keskustelua vauvan kutsumanimestä ja minä olen katsellut hyvissä ajoin kesän pentunäyttelyitä, jotta päästään heti harjoittelemaan :)
Neitokaisen vallan hauska virallinen nimi juontaa juurensa meidän viime kertaisesta reissusta ja Päivin...mmm...niin suussa sulavista herkuista, joita kahvipöydässä oli tarjolla!
Että lähtölaskentaa sitten vaan...toivottavasti päästään kaikki terveinä matkaan, nämä joka talviset yökkötaudit kun on vähän riehuneet meidän, kuin myös Anitan perheessä.


1.2.2011

TULOKASTA IHASTELEMASSA


Kävimme sunnuntaina serkkuni Anitan ja Katariinan (Katajakonnun kennel) kanssa katsastamassa Tuhannen Tähden pentusia Karvialla.
Voi mikä vilske ja vipinä, kun 9 pikku taaperoa pisti menemään pentuaitauksessa! Valitse sieltä nyt sitten omasi :D
No, onneksi ei yksin tarvinnut valintaa tehdä. Anita ihastui pentuseen, joka pää kallellaan istua napotti ja tuijotti meitä ihmetellen. Ja kuinkas kävikään, että pikkuisen rakenne miellytti myös minun, kuin muidenkin silmää. Joten Gaala-neitokainen siellä sitten odottelee muuttoa Anitan perheen luokse Korsoon.
Gaala on Päivi-kasvattajan antama tekonimi pentuselle, virallista nimeä saimme vielä jännityksellä jäädä odottamaan :)